Tretí májový týždeň si obyvatelia Slovenska mohli vyskúšať jazdu na prvom osobnom vlaku sveta, ktorý je poháňaný vodíkovým pohonom. Vlak Coradia iLint sa prezentoval na trase z Prievidze do Devínskej Novej Vsi. Prechádzal mestami Topoľčany, Nitra, Nové Zámky, Komárno, Dunajská Streda a Bratislava.

 

vlak vodik 1

Foto: TASR

 

Vlak s vodíkovým palivovým článkom vyrába elektrickú energiu pre trakciu. Je špeciálne navrhnutý na jazdy po neelektrifikovaných tratiach, ktorých je na území Slovenska a Česka stále veľa. Vlak je minimálne hlučný a má nulové emisie. Jeho výfukové plyny tvorí len para a kondenzovaná voda. Na jedno natankovanie dokáže vlak prejsť až 1000 kilometrov. Maximálna rýchlosť vlaku je 140 kilometrov za hodinu.

 

vlak vodik 4

vlak vodik 3

Foto: TASR

 

V zahraničí vlak už s úspechom premáva štyri roky v komerčnej prevádzke na tratiach v Nemecku, testovaný bol v Rakúsku a Holandsku a jeho využitie majú naplánované v najbližšom období aj Francúzsko, Veľká Británia a Taliansko. Do dvoch rokov by mal vlak na vodíkový pohon premávať aj na Slovensku, konkrétne na trati Prievidza – Nové Zámky.

 

vlak vodik 2

Foto: TASR

 

„Technicky vlak jazdí vďaka chemickej reakcii palivového článku medzi vodíkom a filtrovaným vzduchom. Nevzniká tak žiadne spaľovanie, ide o čistú reakciu, pri ktorej vzniká len vodná para. Následne sa pri tomto procese tvorí teplo, transformujúce sa v palivovom článku do elektrickej energie. Táto ďalej poháňa nápravy a podvozky vlaku. Elektriny však vyrába viacej ako je na pohon potrebné a zostatková elektrina sa ukladá do trakčnej batérie,“ vysvetľuje princíp fungovania vlaku Dan Kurucz, výkonný riaditeľ spoločnosti ALMSTOM, ktorá je ich výrobcom. Či sa podarí splniť reálne vízia prevádzky ekologického vodíkového vlaku aj na Slovensku, je otázkou budúcnosti.

Pripravila: Petra Adamcová
Zdroj informácií: TASR, ALMSTOM
Foto: TASR

 

ZDIEĽAJTE NÁS