Plán obnovy pre Európu počíta s výraznou podporou rozvoja cyklodopravy aj na Slovensku. Mestá by mali podľa odborníkov už pri tvorbe projektov zohľadňovať všetky aspekty, vrátane potrebnej cykloinfraštruktúry.

 

bicykle doprava infrastruktura vystartujte doulic 2

 

Presadnúť z auta na bicykel nielen počas dovolenky, ale najmä pri každodennej ceste do práce či na voľnočasové aktivity, prípadne využívať pravidelne bicykel v rámci integrovanej dopravy – aj to je jeden z cieľov Plánu obnovy pre Európu. V rámci neho tak Slovensko získa európske finančné prostriedky na podporu cyklodopravy, čo umožní samosprávam aj napriek tvrdým dopadom pandémie investovať do udržateľnosti a ekologickosti aj v tomto smere. Ako v tejto súvislosti upozorňujú odborníci, je dôležité, aby mestá a obce už pri tvorbe projektov zohľadňovali viaceré aspekty, ak majú byť prostriedky investované skutočne efektívne

„Cyklodoprava vyžaduje nielen bezpečnú sieť cyklotrás, ale aj súvisiacu infraštruktúru. Práve strategické plánovanie infraštruktúry a prepojenosti cyklodopravy na ostatné formy dopravy sú nevyhnutné, ak majú byť integrácia dopravy a rozvoj cyklodopravy úspešné,“ konštatuje Miloslav Jurík, odborník spoločnosti Študio-21 plus. Spoločnosť sa zaoberá stavebnou, projekčnou a konzultačnou činnosťou v oblasti tvorby verejných priestorov, detských ihrísk, exteriérových športových prvkov, cyklostojanov, ako aj smart riešeniami v mestách.

Integrácia dopravy

V prvom rade, ako upozornilo aj občianske združenie Cyklokoalícia, cyklotrasy by sa mali stavať tam, kde majú z hľadiska dopravy najväčší význam. Dôležitý je v tomto smere aspekt integrácie dopravy, aby bol presun z jednej formy na druhú čo najjednoduchší a pohyb po meste rýchly. Cyklodoprava je vhodná na stredne dlhé vzdialenosti do 15 minút. „To si však vyžaduje nielen bezpečnú sieť cyklotrás, ale aj súvisiacu infraštruktúru. Tu hovoríme o kvalitných, funkčných a bezpečných cyklostojanoch, vrátane veľkokapacitných poschodových, rozšírených napríklad v Holandsku, cykloboxoch, a to s možnosťou nabíjania elektrobicyklov, zariadeniach pre jednoduchý servis bicyklov, možnosti zdieľaných bicyklov a pod.,“ vysvetľuje odborník Študio-21 plus Dávid Baráth. Na dlhšie vzdialenosti by mala primárne slúžiť bezpečná, spoľahlivá, rýchla a finančne čo najdostupnejšia verejná doprava. Systém dopĺňa možnosť zdieľaných automobilov, či sieť taxi služieb.

Mestský človek tak vôbec nemusí vlastniť auto. Maximálna prepojenosť jednotlivých foriem dopravy si vyžaduje aj vytvorenie siete „Park and Ride“ záchytných parkovísk na okraji mesta pre ľudí dochádzajúcich do mesta z jeho okolia, aby vedeli presadnúť z auta na verejnú dopravu a nezahusťovali vnútromestskú dopravnú sieť. V meste je nevyhnutné následne prepojenie zastávok verejnej dopravy s parkoviskami pre bicykle a stanicami zdieľaných bicyklov. Príklady úspešných projektov možno nájsť v Holandsku či vo viacerých škandinávskych krajinách.

 

bicykle doprava infrastruktura vystartujte doulic 1

 

Komplexnosť riešenia

„Práve vyšší počet cyklistov prinesie nárast nárokov aj na parkovanie bicyklov. V budúcnosti možno očakávať rast záujmu o parkovanie a súbežné nabíjanie elektrobicyklov,“ upozorňuje Dávid Baráth. V tomto smere je podľa neho nevyhnutné, aby mestá a obce aj pri výstavbe cyklostojanov vopred zohľadnili potenciál rozvoja cyklodopravy. „Najčastejšie chyby obcí a miest sú, že hoci vyčlenia financie, zvolia veľkosťou nevhodné stojany, ktoré riešia len momentálny nízky stav záujmu o stojiská, prípadne stojan nie je umiestnený tam, kde je naozaj potrebný,“ upozorňuje.

Do úvahy tiež treba brať prepojenie cyklostojanov na zastávky verejnej dopravy. „Jednou z možností sú prenajímateľné uzamykateľné boxy, kde si dokáže užívateľ bezpečne zaparkovať nielen bicykel, ale aj odložiť príslušenstvo, napríklad prilbu či iné veci potrebné na bicykel a v prípade elektrobicykla pohodlne aj nabiť batériu. Cykloboxy dokonca môžu byť zrealizované aj so zelenou strechou a prispieť tak k lepšiemu životnému prostrediu v mestách,“ spresňuje Dávid Baráth.

Na trhu sú rôzne koncepcie jednoduchých, ale aj dvoj- či trojposchodových uzamykateľných stojanov pre desiatky až stovky bicyklov, ktoré maximálne využívajú priestor. „Pre zvýšenie bezpečnosti sa dajú stojany zastrešiť aj oplotiť,“ dodáva Dávid Baráth. V prípade viacposchodových sa veľmi efektívne dokáže využiť priestor do výšky, kde sú kolesá bicyklov na poschodí fixované za pomoci lyžín a ľahkú manipuláciu s nimi zabezpečuje hydraulická vzpera, vďaka ktorej si dokáže bicykel zložiť či vyložiť aj mladší, starší, prípadne menej silný človek. „Ak má priestor dostatočnú výšku, je tu možnosť využitia dokonca trojposchodového stojanu, ktorý funguje na princípe prichytenia na strop. Manipulácia je jednoduchá vďaka elektrickému ovládaniu stojana a pomocnej vzpere,“ podotýka. Z hľadiska využitia voľnej plochy v kombinácii s nákladmi na jedno parkovacie miesto ide v prípade poschodových stojanov o jednoznačne najefektívnejšie riešenie.

Ďalším trendom, najmä v prípade námestí miest, kde sa často uskutočňujú kultúrne podujatia, veľtrhy a podobne, sú unikátne stojany, ktoré sú zapustené v zemi a vysúvajú sa do priestoru podľa potreby. „Umiestnením predného kolesa na drážku sa zo zeme vysunie zadná oceľová konzola a poskytne stabilnú oporu pre bicykel, ako aj možnosť jeho uzamknutia pomocou retiazkového alebo káblového zámku. Odobratím bicykla zo stojana sa zas zadná konzola automaticky zasunie do zeme a umožní priestor využiť na iné účely,“ vysvetľuje odborník Študio-21 plus. Riešením sú aj cyklostojany pozdĺž cesty, ktoré efektívne využívajú priestor určený pre zaparkované vozidlo.

„Možností je veľa. Dôležité je, aby mestá a obce pri obstaraní pozerali na potenciál využívania cyklodopravy a nešlo teda len o provizórne riešenia, a tiež vyberali kvalitné a osvedčené riešenia, čím finančné prostriedky investujú skutočne efektívne,“ dodáva Dávid Baráth.

ZDIEĽAJTE NÁS