Florencia je mestom histórie, kultúry a romantických potuliek regiónom Toskánska, jednou z najznámejších vinárskych oblastí v krajine. Tunajšie letisko Aeroporto Amerigo Vespucci je v Taliansku druhým najrušnejším, a každoročne obslúži viac ako dva a pol milióna pasažierov. Už onedlho by mala k medzinárodnému terminálu pribudnúť ďalšia veľká budova, ktorá má okrem rozšírenia pôsobnosti letiska byť aj novým orientačným bodom pre udržateľnú budúcnosť mesta.

 

toskansko letisko 1 uvod

 

Jej stavbu architekti naplánovali ako poctu vinárskemu dedičstvu regiónu. "Konceptom budovy je znovu vytvoriť najtypickejšiu toskánsku krajinu, ktorou je vinica, následne jeden jej koniec nadvihnúť tak, aby vznikol svah a letisko vsunúť pod tento svah,“ hovorí o projekte Román Viñoly, riaditeľ Rafael Viñoly Architects.

Dve fázy výstavby

Stavba nového terminálu má byť realizovaná v dvoch fázach, ktoré sa očakávajú v rokoch 2026 a 2035. Odvetvie stavebníctva a zastavané prostredie sú zodpovedné za 40% celosvetových emisií uhlíka súvisiacich s energetikou. Medzitým približne 2,5% všetkých emisií produkuje komerčná letecká doprava. Úsilie o zníženie tohto vplyvu sa pravidelne zameriava na inovácie v oblasti celkovej úspornosti letov, avšak tento projekt obracia pozornosť na prevádzku a výstavbu samotného letiska.

 

toskansko letisko 2

 

Vinič a solárne panely

Hlavnou atrakciou dizajnu, vinica s rozlohou 7,5 hektárov, pôsobí ako šikmá zelená strecha, ktorá bude mať podľa výskumov viacero prínosov. Dokáže napríklad izolovať budovu a pomáhať jej energetickej účinnosti. Strecha terminálu nebude začínať na mieste, kde sa stretáva s podlahou, pretože prvá tretina dĺžky budovy je kopec vytvorený z pôdy a zeminy. Výmenníky tepla sa budú používať na prenos tepla z kopca do budovy a naopak, v závislosti od ročného obdobia. V lete, keď bude potrebné ochladiť vnútro priestoru, sa bude vháňať teplo do pôdy, kde sa veľmi efektívne udrží po dlhú dobu. V zime pri nutnosti ohrevu interiéru sa naopak teplo vyťahuje z pôdy a dáva späť do budovy terminálu.

 

toskansko letisko 3 toskansko letisko 4

 

Cez konštrukciu, pomedzi vinič, bude pretkaná kombinácia solárnych panelov a priesvitných fotovoltických panelov, ktoré budú slúžiť na zníženie spotreby energie počas dňa a vytvorenie "vizuálneho kontaktu" medzi cestujúcimi vo vnútri budovy a vinice. Strecha bude primárne pokrytá neplodnými podpníkovými vinicami a rodiaci hroznový vinič sa bude pestovať na pôdnom lôžku kopca.

Výsledok komunikácie viacerých odborníkov

Pred architektonickými návrhmi realizátorov stavby sa uskutočnilo množstvo výskumov a konzultácií s vinármi, ekológmi a poľnohospodárskymi inžiniermi. Riešilo sa najmä potenciálne znečistenie viniča z blízkej dopravy. Budova terminálu s miestom rastu plodiacich viničov je vzdialená asi 500 metrov od miesta, kde budú najbližšie lietadlá, takže padlo rozhodnutie, že ide o dostatočnú vzdialenosť na to, aby prípadné znečisťujúce látky, ktoré by sa mohli nachádzať v okolí lietadla, nemali vplyv na kvalitu vyrobeného vína.

 

toskansko letisko 5

 

Ekologická výzva pre letectvo

Nová budova medzinárodného terminálu letiska vo Florencii je výzvou pre ostatné letiská, aby brali udržateľnosť vážne a aby uznali, že letiská nie sú len prechodnými miestami, ale sú aj destináciami samy o sebe. V konečnom dôsledku je samozrejmé, že ekologickejšie letiská nebudú mať výrazný vplyv na znižovanie emisií z leteckej dopravy ako takej. Dôležitejšou a naliehavejšou potrebou je znížiť emisie zo samotných leteckých spoločností. A zatiaľ čo letecké spoločnosti na celom svete sa zaviazali dosiahnuť nulovú bilanciu skleníkových plynov do roku 2050, priemysel ešte nie je na ceste k dosiahnutiu tohto cieľa.

Pripravila: Petra Adamcová
Vizualizácie: Rafael Viñoly Architects

ZDIEĽAJTE NÁS