Florencia je mestom histórie, kultúry a romantických potuliek regiónom Toskánska, jednou z najznámejších vinárskych oblastí v krajine. Tunajšie letisko Aeroporto Amerigo Vespucci je v Taliansku druhým najrušnejším, a každoročne obslúži viac ako dva a pol milióna pasažierov. Už onedlho by mala k medzinárodnému terminálu pribudnúť ďalšia veľká budova, ktorá má okrem rozšírenia pôsobnosti letiska byť aj novým orientačným bodom pre udržateľnú budúcnosť mesta.
Jej stavbu architekti naplánovali ako poctu vinárskemu dedičstvu regiónu. "Konceptom budovy je znovu vytvoriť najtypickejšiu toskánsku krajinu, ktorou je vinica, následne jeden jej koniec nadvihnúť tak, aby vznikol svah a letisko vsunúť pod tento svah,“ hovorí o projekte Román Viñoly, riaditeľ Rafael Viñoly Architects.
Dve fázy výstavby
Stavba nového terminálu má byť realizovaná v dvoch fázach, ktoré sa očakávajú v rokoch 2026 a 2035. Odvetvie stavebníctva a zastavané prostredie sú zodpovedné za 40% celosvetových emisií uhlíka súvisiacich s energetikou. Medzitým približne 2,5% všetkých emisií produkuje komerčná letecká doprava. Úsilie o zníženie tohto vplyvu sa pravidelne zameriava na inovácie v oblasti celkovej úspornosti letov, avšak tento projekt obracia pozornosť na prevádzku a výstavbu samotného letiska.
Vinič a solárne panely
Hlavnou atrakciou dizajnu, vinica s rozlohou 7,5 hektárov, pôsobí ako šikmá zelená strecha, ktorá bude mať podľa výskumov viacero prínosov. Dokáže napríklad izolovať budovu a pomáhať jej energetickej účinnosti. Strecha terminálu nebude začínať na mieste, kde sa stretáva s podlahou, pretože prvá tretina dĺžky budovy je kopec vytvorený z pôdy a zeminy. Výmenníky tepla sa budú používať na prenos tepla z kopca do budovy a naopak, v závislosti od ročného obdobia. V lete, keď bude potrebné ochladiť vnútro priestoru, sa bude vháňať teplo do pôdy, kde sa veľmi efektívne udrží po dlhú dobu. V zime pri nutnosti ohrevu interiéru sa naopak teplo vyťahuje z pôdy a dáva späť do budovy terminálu.
Cez konštrukciu, pomedzi vinič, bude pretkaná kombinácia solárnych panelov a priesvitných fotovoltických panelov, ktoré budú slúžiť na zníženie spotreby energie počas dňa a vytvorenie "vizuálneho kontaktu" medzi cestujúcimi vo vnútri budovy a vinice. Strecha bude primárne pokrytá neplodnými podpníkovými vinicami a rodiaci hroznový vinič sa bude pestovať na pôdnom lôžku kopca.
Výsledok komunikácie viacerých odborníkov
Pred architektonickými návrhmi realizátorov stavby sa uskutočnilo množstvo výskumov a konzultácií s vinármi, ekológmi a poľnohospodárskymi inžiniermi. Riešilo sa najmä potenciálne znečistenie viniča z blízkej dopravy. Budova terminálu s miestom rastu plodiacich viničov je vzdialená asi 500 metrov od miesta, kde budú najbližšie lietadlá, takže padlo rozhodnutie, že ide o dostatočnú vzdialenosť na to, aby prípadné znečisťujúce látky, ktoré by sa mohli nachádzať v okolí lietadla, nemali vplyv na kvalitu vyrobeného vína.
Ekologická výzva pre letectvo
Nová budova medzinárodného terminálu letiska vo Florencii je výzvou pre ostatné letiská, aby brali udržateľnosť vážne a aby uznali, že letiská nie sú len prechodnými miestami, ale sú aj destináciami samy o sebe. V konečnom dôsledku je samozrejmé, že ekologickejšie letiská nebudú mať výrazný vplyv na znižovanie emisií z leteckej dopravy ako takej. Dôležitejšou a naliehavejšou potrebou je znížiť emisie zo samotných leteckých spoločností. A zatiaľ čo letecké spoločnosti na celom svete sa zaviazali dosiahnuť nulovú bilanciu skleníkových plynov do roku 2050, priemysel ešte nie je na ceste k dosiahnutiu tohto cieľa.
Pripravila: Petra Adamcová
Vizualizácie: Rafael Viñoly Architects